انواع بتن
لینک های ویژه!
پیشنهاد می کنیم صفحات زیر را مشاهده نمایید:

کسب درآمد از فروش فایل
پروژه معماری
انجمن مهندسی معماری
آموزش تری دی مکس
پاورپوینت معماری
خرید بک لینک قوی
معرفی سایت های برتر
دانلود تحقیق
مصالح ساختمانی
مجله تفریحی
دانلود پروژه عمران
دانلود پروژه معماری
خرید رپورتاژ آگهی
نیشابور
مجله تفریحی و سرگرمی
خرید رپورتاژ آگهی ارزان
فروش فایل
دانلود پلان
دانلود مقاله و پروژه
خدمات ساختمانی
خرید بک لینک
کسب درآمد
آموزش 3d max
لوازم و تجهیزات ساختمانی
خدمات تاسیساتی ساختمان
آموزش کسب درآمد از اینترنت

تاریخ : یک شنبه 3 مهر 1390
بازدید : 1563
نویسنده : محمد غفوری تبار

 

انواع بتن


بتن اليافی چیست؟

بتن اليافی

بتن اليافي در حقيقت نوعي كامپوزيت است كه با به كارگيري الياف تقويت­كننده داخل مخلوط بتن، مقاومت كششي و فشاري آن، فوق‌العاده افزايش مي­يابد. اين تركيب كامپوزيتي، يكپارچگي و پيوستگي مناسبي داشته و امكان استفاده از بتن به عنوان يك مادة شكل­پذير جهت توليد سطوح مقاوم پرانحنا را فراهم مي­آورد. بتن اليافي از قابليت جذب انرژي بالايي نيز برخوردار است و تحت اثر بارهاي ضربه­اي به راحتي از هم پاشيده نمي­شود. شاهد تاريخي اين فناوري، كاربرد كاهگل در بناي ساختمان است. در واقع بتن اليافي نوع پيشرفتة اين تكنولوژي مي‌باشد كه الياف طبيعي و مصنوعي جديد، جانشين كاه و سيمان جانشين گل به كار رفته در تركيب كاهگل شده‌اند.

امروزه با استفاده از انواع الياف شيشه، پلي‌پروپيلن، فولاد و بعضاً كربن، توليد انواع بتن­هاي كامپوزيتي در كاربردهاي مختلف صنعتي ممكن گرديده و به‌كارگيري آنها دركشورهاي پيشرفتة دنيا مورد قبول بخش ساختمان و عمران واقع شده است.

بتن اليافي خواص مناسبي همچون شكل‌پذيري بالا، مقاومت فوق‌العاده، قابليت جذب انرژي و پايداري در برابر ترك خوردن را دارا مي­باشد كه متناسب با آنها مي­توان موارد كاربرد فراواني براي آن يافت. به طور مثال در ساخت كف سالن‌هاي صنعتي، مي­توان از اين نوع بتن به جاي بتن آرماتوري متداول سود جست اين نوع بتن از بهترين مصالح مورد استفاده در ساخت بناهاي مقاوم‌به‌ضربه، همچون سازه پناهگاه­ها و انبارهاي نگهداري مواد منفجره به شمار مي­رود و بناي شكل گرفته از بتن، قابليت فوق­العاده­اي در جذب انرژي ضربه دارد. همچنين در ساخت باند فرودگاه­ها به خوبي مي­توان از اين نوع بتن كمك گرفت. موارد ديگري از به كارگيري اين بتن، ساخت قطعات پيش ساخته ساختماني همچون پانل­هاي سايبان و يا پاشش بتن روي سطوح انحنا‌دار همچون تونل­ها مي­باشد. به‌كارگيري اين بتن در بناي يك سازه علاوه بر موارد ياد شده از مزايايي همچون عايق بودن سازه در برابر صدا و سرعت بالاي اجرا نيز برخوردار است.

اما از آنجا كه نحوه قرار گرفتن الياف داخل بتن كاملاً تصادفي مي­باشد، از اين بتن معمولاً نمي­توان به نحو مطلوبي در ساخت تيرها و ستون‌ها بهره گرفت و در اين نوع سازه­ها استفاده از روش سنتي و شبكه­بندي فولادي به‌صرفه­تر و مناسب­تر مي­باشد. لازم است به اين نكته توجه شود كه ناكارآمدي يك تكنولوژي جديد در نقاط ضعف خود نبايد مانع ناديده گرفتن كاربردهاي مناسب آن در نقاط قوت آن و عدم توجه به آن گردد.

 

 

انواع بتن


انواع بتن
بتن های سبک
معرفی بتن های سبک

به طور کلی و براساس یک تعریف عمومی ، بتن های سبک دارای وزنی کمتر از 1840 کیلو گرم برمتر مکعب مي باشند . بتن های معمولی ( سنگین ) عموما وزنی بالاتر از 2400 کیلوگرم درهرمترمکعب دارند . بتن های سبک متعارف عموما کمتر از 1000 کیلوگرم در هر متر مکعب وزن دارند یعنی سبک تر از آب هستند و برروی آن شناور باقی می مانند .
تولید و کاربرد بتن های سبک از اوایل قرن بیستم در دنیا آغاز شده است و عمده کاربرد آن در دنیا درصنعت ساختمان می باشد. مصارف صنعتی همانند عایق ها و آجرهای نسوز و پروفیل های خاص صنعتی نیز برای آنها گزارش شده است . به به به طور کلی بتن های سبک به دلیل استفاده از مواد متخلخل و یا بواسطه ایجاد تخلخل در بافت بتن توليد مي گردند و در تعاریف کلاسیک به سه دسته کلی تقسیم بندی می شوند :
بتن های دانه سبک : دراین گروه از بتن ها از مواد اولیه سبک معدنی(همانند پومیسپومیت و ورمیکولیت و ....) و غیر معدنی ( انواع EPSو پلی استایرن ) ویا صنعتی (. همانند رس و شیل منبسط شده و پرلیت فراوری شده) به عنوان جایگزین مصالح سنگی دربتن استفاده می شود.
این گروه از بتن های سبک دارای طرح اختلاط متفاوت با بتن های معمول هستند و احیانا نیاز به افزودنی های خاصی در طرح اختلاط وجود دارد . سیمان در این نوع بتن نقش سیمان وبتن های معمولی را داشته و به عنوان چسب به کار می رود .
بتن های متخلخل ( هوادار ) : ازمواد اولیه سبک استفاده نمی شود و تمام مواد اولیه دارای وزن معمولی هستند . ولی فرایند تولید به گونه ای است که یک عامل ایجاد حباب هوا به میزان ناچیز به مخلوطی از مواد اضافه می شود و در حین فرایند تخلخل در بافت جامد بتن جاگیر می شود



عامل تخلخل ساز می تواند به صورت فیزیکی عمل نموده که دراین حالت گروه بتن های کفی یا فوم بتن ایجاد می شوند که عمل آوری آنها در محیط معمولی یا حداکثر در گرمخانه انجام می شود و از مواد اولیه در ابعاد بتن های معمول استفاده می کنند .
درحالت دوم ایجاد تخلخل ناشی از واکنش شیمیایی یک عامل حباب ساز مانند پودر آلومینیم در یک محیط دوغابی است. مواد اولیه دراین گروه از بتن های متخلخل به طور کامل پودر میشوند چرا که همه واکنش شیمیایی پودرآلومینیوم باید در شرایط سوسپانسیون و دوغابی و بعد از سفت شدن اولیه و برش عمل آوری كيك ها در محیط های ایزوله ای تحت عنوان اتو کلاو تحت فشار صورت می گیرد . این گروه از بتن های متخلخل پسوند اتو کلاو شده رانیز به خود می گیرند . و به طور خلاصه بتن متخلخل اتوکلاو شده نام می گیرند .
ازنظر تکنولوژی ساخت بالاترین سطح تکنولوژی در بتن های سبک مربوط به این نوع بتن هاست
زیرگروه سوم بتن های سبک ،بتن های بدون ریزدانه می باشند که داری کمترین کاربرد در صنایع ساختمان هستند . چون دراثر حذف ریزدانه در طرح اختلاط بتن هرچند که سبکی نسبی حاصل می شود ولی مقاومت ناچیز و بی دوام و خوردگی و موک د ربافت بتن حادث می شود . این گروه از بتن های بیشتر در صنایعی همچون آب و فاضلاب و ساخت مقاطع مدولار بتنی سبک کاربرد دارند.

ویژگی های بتن های سبک

سبکی وزن باعث اقتصادی شدن ساختمان به جهت کم شدن مصرف مصالح سازه ای همانند تیرآهن و بتن سنگین در اسکلت ساختمان می شود

پایین بودن ضریب انتقال حرارت باعث کم شدن حجم تاسیسات و کم شدن مصرف سوخت در ساختمان می شود

سبکی وزن کلی ساختمان باعث کم شدن ریسک خرابی ساختمان در اثر امواج زلزله می شود چرا که کمانش سازه ای دراثرارتعاشات در بارهای جانبی با وزن ساختمان نسبت مستقیم دارند . همچنین در اثر تخریب احتمالی ساختمان و کم شدن وزن آوارفروریخته باعث کم شدن تلفات میشود

هزینه اجرا ( بنایی ) ساختمان به دلیل بزرگی و سبکی ابعاد بلوکها 3/1 تا 4/1 کاهش می یابد

هزینه مصرف مواد اولیه در ملات اتصال دهنده ردیف بلوکها و ملات پلاستر اولیه و نهایی دیوارها کاهش می یابد

عموما به دلیل داشتن بافت متخلخل و توپر کارهایی مانند اره کردن ، میخ کوبی ، شیارزنی در آنها به راحتی انجام می شود

مقاومت در برابر آتش ، یخ زدگی ، دیرپایی ، عایق صدایی بتن های سبک در بین مصالح ساختمانی منحصربه فرد است
________________________________________
بتن سبک هوادار

در راستاي پيشرفتهاي صورت گرفته در جهان ، مهندسان بخش مسكن تحقيقات جدي و مستمري انجام داده و مي دهند تا بتوانند مسكن با عمر مفيد زياد (چند قرن) ، استحكام بالا در مقابل بلاياي طبيعي (زلزله ، آتش سوزي و ...) ، همچنين با توجه به پايان رسيدن عصرانرژي ارزان ، حداقل انرژي در ساختمان مصرف گردد و داراي هزينه كمتري نسبت به ساير مصالح رايج باشد كه اين ايده ها با شناسايي بتن سبك هوادار (foam concrete) تحقق يافت.
هم اكنون بتن معمولي غالبا با دانسيته 2400kg/m3 توليد مي گردد كه با توجه به وزنش مشكلات فراواني ازجمله اجراي سخت و باخاصيت جذب آب بسيار بالا دائما تاسيسات حرارتي و برودتي ساختمان را در معرض تخريب قرار مي دهد و معايب ديگر ، خوشبختانه در حال حاضر با افزودن هوا به مخلوط ماسه و سيمان ، وزن آن تا اندازه قابل توجهي كاهش مي يابد ، (400 الي 1800 كيلو گرم بر متر مكعب) و بتن سبك هوادار با خصوصيات بارزي توليد مي گردد.
توليد بتن سبك با نوعي مواد افزودني (فوم هوازي پروتئيني) جهت متخلخل نمودن خمير ماسه و سيمان توسط شركت NEOPOR SYSTEM در كشور آلمان با روش بهبود دائم طي مراحل تعاملي مهندسي انجام گرفته است.
بتن سبك در گذشته و در حال حاضر در كشورمان توليد مي شود كه به بتن سبك صنعتي (پوكه صنعتي ، معدني و ...) و بتن سبك گازي معروفند كه هر كدام به نوبه خود ضررهايي براي محيط زيست دارا مي باشند ولي در كشورهاي توسعه يافته اين نوع بتن سبك جاي خود را به بتن سبك هوادار داده است.
اين شركت افتخار دارد كه با استفاده از تكنولوژي روز دنيا و زير نظر مهندسان با تجربه كشورمان جزء اولين شركتهاي توليد كننده اين نوع بتن نقشي در پويايي صنعت ساختمان ايفا كند.
شركت NEOPOR SYSTEM در حال حاضر با بيش از 25 سال سابقه اجرايي در 30 كشور جهان مورد تاييد موسسه استاندارد (( دين آلمان)) مي باشد .
خصوصيات فني:
بتن سبك هوادار را مي توان در دو سطح دانسيته اي توليد كرد :
الف - وزن مخصوص (400 الي 900 كيلو گرم بر متر مكعب) براي ساخت بلوكهاي ساختماني غير باربر و همچنين بلوكهاي تزئيني و پانلها.
ب - وزن مخصوص (1000 الي 1800 كيلو گرم بر متر مكعب) براي قطعات باربر و مسلح.
بتن سبك هوادار در هر دو سطح داراي خصوصيات مشتركي مي باشند كه شماري از آنها بشرح زير مي باشد :

1_
عايق رطوبت2_عايق گرما وسرما3_ عايق صوت4_مقاومت بيشتر در مقابل حريق5_نسبت مقاومت فشاري مناسب به وزن6_كاهش بار مرده در ساختمان7_ مقاوم در مقابل نفوذ آب8_خاصيت خوب جذب و دفع آب9_راحتي در عمل بريدن و ميخ كوبي10_انقباض مطلوب در حين خشك شدن11_ مقاوم در برابر يخ زدگي12_جلوگيري از استهلاك سيستم سرمايش و گرمايش
مزايا:
بتن سبك هوادار داراي مزاياي زيادي مي باشد كه برخي ازآنها به شرح زير مي باشد.
1_
صرفه جويي در هزينه هاي ترانسپورت قطعات پيش ساخته (توليد صنعتي)
2_
صرفه جويي در حمل مصالح (وزن ماسه و ميله گرد)
3_
عمر مفيد بيشتر قالب فلزي (ضريب تكرار بيشتر قالب در سيستم بتن سبک)
4_
حذف دستمزدهاي بنايي (گچ و خاك و حداقل سفيد كاري)
5_
حذف هزينه هاي مصالح (خاك و گچ)
6_
حذف دستمزدهاي اجراي نماكاري (سيمانكاري)
7_
حذف هزينه هاي مصالح نماكاري (سيمان و ماسه)
8_
حذف هزينه هاي مربوط به ترانسپورت پرت مصالح به خارج از كارگاه
9_
صرفه جويي در هزينه هاي مصرف انرژي (نفت ، گاز ، برق ، ...) بدليل تبادل حرارتي و برودتي بهتر ديوار بتن سبك
10_
سرعت در اجرا به دليل سيال بودن بتن سبك ، عمل بتن ريزي به مراتب سريعتر از بتن معمولي انجام مي شود و در اين سيستم عمل ويبره حذف مي گردد.
11_
صرفه جويي در مصرف ميله گرد ، در اينجا بايد رقم 30% را در هزينه هاي مربوط به وزن ميله گرد منظور نموده (ديوارهاي باربر و پي ها)
12_
سهولت عمليات كنده كاري و هزينه هاي مربوط در مقايسه با ديوار آجري
13_
سرعت در بازگشت سرمايه و پرداخت كمتر بهره بانكي در مقايسه با سيستم هاي ساخت و ساز سنتي و مشابه آن با بتن سبك
14_
سبك سازي ساختمان (پي ، ديوار ، سقف)
15_
افزايش قابل توجه عمر مفيد ساختمان (بيش از صد سال)
موارداستفاده
1_
ايزولاسيون پشت بام
اين بتن مي تواند بعنوان يك عايق حرارتي براي پشت بامها مورد استفاده قرارگيرد.
2_
ايزولاسيون كف ساختمان #shopContainerBox{width:450px;padding:1px;margin:3px auto;border:solid 1px #ccc;direction:rtl;font-family:Tahoma;font-size:11px;color:#4e88c3;} .lstShop{float:right;background-color:#f9f9f9;border:solid 1px #ccc;width:130px;height:230px;margin:2px;padding:1px 3px 3px 3px;line-height:19px;text-align:center;border-radius:5px;box-shadow:0 0 8px 2px #ccc inset;} .lstShop:hover{background-color:#e5fde6;border-color:#338d35;color:Black;box-shadow:0 0 8px 2px #338d35 inset;} .lstShop,.lstShop a{-moz-transition: all 0.3s linear;-o-transition: all 0.3s linear;-webkit-transition: all 0.3s linear;transition: all 0.3s linear;} .lstShop img{border:0;} .lstShop a{text-decoration:underline;color:blue;padding:2px 2px 4px 2px;margin-bottom:0px;} .lstShop a:hover{text-decoration:none;background-color:#ec2b34;color:White;} .prod-img img{width:100px;height:110px;} .buylink{margin-top:4px;} .buylink a{background-color:#19b0ea;color:white;border-radius:6px;text-decoration:none;padding:2px 9px 6px 9px;border:solid 1px #008cef;margin-right:2px;} .buylink a:hover{background-color:#008cef;box-shadow:0 0 5px 1px #008cef;} .clear{clear:both;}


مطالب مرتبط با این پست :

می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








پرداختن به موضوعات مختلف در این سایت چگونه است ؟

RSS

Powered By
loxblog.Com